Social Media Express
Portfolio
Social media
sm_icons

10 apr 10 Social Media Do’s en Don’ts

Niemand is perfect, ook niet op social media. Zelfs de meest ervaren merken maken fouten. Maar veel van deze fouten zijn niet nodig. Aan de hand van deze lijst met do’s en don’ts ben je alweer een stap dichterbij een zeer goede social media presence.

Social Media Do’s

  • Hou het kort

Het is algemeen bekend dat kortere posts meer interactie krijgen. Mensen kijken “even snel” op social media en nemen niet de tijd om langere posts te lezen. Hou je bericht dus kort. Op Twitter is er standaard een limiet van 140 tekens. Laat ongeveer 20 tekens vrij om je volgers de ruimte te geven een reactie toe te voegen als ze je bericht retweeten.

  • Voeg iets toe

Er bestaan miljoenen accounts op social media. De meeste mensen volgen toch zeker tientallen accounts. Het is dus jouw taak om tussen al die accounts op te vallen. Wat onderscheidt je van de rest? Zorg voor unieke content gericht op de interesses van je klanten.

  • Interactie is belangrijk

Als iemand je persoonlijk aanspreekt, negeer je deze persoon meestal niet, toch? Online gelden dezelfde regels. Als iemand je een bericht stuurt, dan reageer je daar op. Of ze nu reageren op een post of je een DM sturen.

  • Mix it up

Social media draait om content. Hierbij geldt de volgende gouden regel: 80% van je content moet interessant zijn voor je klant. Een goede tip, een mooi verhaal, inhoud waar de klant iets uit kan halen. 10% behoort tot de leuk-categorie. Dit zijn berichten die grappig of op een andere manier leuk zijn, maar niet direct iets toevoegen aan je verhaal. 10% van je posten zijn marketinggericht. In deze posts kun je je product of diensten promoten. Een goede samenhang hierin zorgt voor een interessante tijdlijn.

  • Inplannen

Veel bedrijven hebben niet de tijd om de hele dag op social media actief te zijn, maar je wilt wel dat je berichten verspreid over de dag (of tijdens de uren dat je volgers online zijn) gepost worden. Er zijn verschillende tools waarmee je je berichten kunt inplannen. Hootsuite is mijn favoriet, maar je kunt ook gebruik maken van bijvoorbeeld Buffer, Facebook of Tweetdeck.

Social Media Don’ts

  • Slechte spelling

Iedereen maakt fouten, maar de meeste kunnen voorkomen worden door even de tijd te nemen om je post na te lezen voordat je het verstuurt. Als het sporadisch gebeurt is het niet heel erg, maar het staat slordig en dat is niet het imago wat je voor je bedrijf wilt hebben.

  • Niet sociaal zijn

Social media draait om sociaal zijn. Je volgers willen niet alleen meer weten over je bedrijf, maar voornamelijk over de personen erachter. Verberg je dus niet achter je logo, maar laat de mensen erachter juist zien. Verkondig ook niet alleen maar je marketingverhaal. Mensen volgen je bedrijf omdat je een interessant verhaal vertelt waar zij iets aan hebben. Zorg voor de juiste balans in je content.

  • Negatief zijn

Niemand houdt van negativiteit, dus is het verstandig om je hier verre van te houden. Je hoeft niet altijd positief te zijn, een kritische noot op zijn tijd kan gepast en ook zeer waardevol zijn, maar je wilt niet bekend komen te staan als een negatief bedrijf. Ben je het ergens niet mee eens en is het gepast dit te delen op social media, dan kun je dat best eens doen, maar hou het over het algemeen neutraal.

  • Automatiseren

Je hebt ze vast wel eens gezien: een tweet die halverwege afgebroken is en eindigt met een link naar Facebook. Deze gebruiker heeft ervoor gekozen om zijn Facebookberichten automatisch op Twitter te plaatsen. Handig, want je hoeft je content maar een keer te plaatsen en de rest gebeurt vanzelf. Er zit echter een keerzijde aan. Mensen hebben heel snel door dat je niet actief bent op Twitter en zullen je niet volgen en interactie kun je vergeten. Zonde van je Twitteraccount. Ieder social media netwerk heeft zijn eigen kracht, gebruik die ook. Hetzelfde geldt voor het versturen van een automatische DM. De ontvanger zal meteen doorhebben dat het een geautomatiseerd bericht is en stelt dit zelden op prijs. Als je iemand wilt bedanken voor het volgen van je account, doe dit dan ook echt persoonlijk.

  • Het verkeerde moment

Het tijdstip waarop je je content plaatst vergt ook wat aandacht. Je wilt dat je posts een groot deel van je volgers bereiken. Het is dus handig om je berichten te plaatsen wanneer je volgers online zijn. Het is op sommige dagen echter handig om rekening te houden wanneer je wat plaatst. Een welbekende webwinkel plaatste vorig jaar op 4 mei stipt om 20.00 een tweet om een oorlogsgame te promoten. Zowel het tijdstip als de content was ongepast. Behoed je voor zo’n fout. Sta stil bij bijvoorbeeld feestdagen of andere bijzondere omstandigheden en pas daar je content en tijdstip van het plaatsen van je bericht op aan.

Welke do’s en don’ts mis jij in dit rijtje? Laat een reactie achter!

Geen posts