Social Media Express
Portfolio
Social media

Social media account opzetten: de 10 belangrijkste punten

08 jun Social media account opzetten: de 10 belangrijkste punten

Let’s get social

 

Ben jij net begonnen met social media of ga je hier zeer binnenkort mee beginnen? Dan is de Social Media 101 blogreeks van Social Media Express zeker iets voor jou om in het oog te houden. In de eerdere artikelen kwamen het opzetten van je doelstellingen en het kiezen van de juiste social media netwerken aan de orde. In dit artikel lees je meer over hoe jij zo effectief en efficiënt mogelijk een social media account opzet.

Het aanmaken van een account op je gekozen social media netwerk(en) is een van de belangrijkste dingen die je moet doen als je succesvol wilt zijn op social media. Niet alleen omdat je zonder account nergens komt, maar voornamelijk omdat dit helemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt. Ook hier gaat de nodige tijd en aandacht in zitten. In dit artikel geef ik je de 10 belangrijkste punten waar je op moet letten bij het maken van een pagina. Bij ieder social media netwerk verschilt het hoe je een pagina moet opzetten, maar deze stappen zijn op elk kanaal belangrijk. Denk hier van tevoren dus ook al goed over na, dan kost het je bijna geen tijd om een pagina aan te maken en kun je er zo mee aan de slag.

 

 1. Kies je naam en/of URL

Het is een van de eerste dingen die je in gaat vullen als je een social media pagina aan gaat maken, maar onderschat niet hoe belangrijk een goede naam is. Wil jij werken vanuit je bedrijfsnaam of vanuit je persoonlijke naam (bijvoorbeeld bij een eenmanszaak)? Herkenbaarheid is hierbij erg belangrijk. Vergeet ook niet dat bij sommige social media netwerken de naam aan een maximaal aantal karakters is verbonden. Bij Twitter is dit bijvoorbeeld 15. Daarnaast moet je ook rekening houden met de URL. Deze moet niet te lang worden. Bij Facebook en Google+ kun je zelf voor een URL kiezen. Ik raad je zeker aan dit te doen. Het maakt het mondeling delen van je pagina een stuk makkelijker.

In de meeste gevallen kun je je social media naam nog wel wijzigen achteraf, maar het is verstandig om dit in een keer goed te doen. Niet alleen vanwege de herkenbaarheid van je merk, maar ook omdat het niet altijd meer mogelijk is. 

 

2. Herkenbaarheid op het eerste gezicht

Naast je naam herkennen je (potentiële) klanten je natuurlijk ook aan je profielfoto. Deze moet dan ook goed zijn. Je kunt deze zo vaak wijzigen als je wilt (dit kan ook een onderdeel zijn van je strategie). Maar zorg er altijd voor dat de foto van een goede kwaliteit is. Dit geldt uiteraard ook voor je omslagfoto. Daarnaast kun je je profiel- en omslagfoto ook op elkaar afstemmen. Let op: de afmetingen van de profiel- en omslagfoto’s verschillen per social media netwerk. Hou hier rekening mee bij het maken van de afbeeldingen. 

 

3. Stel jezelf voor

Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat er een goede omschrijving van jouw bedrijf op je social media account te vinden is! Niet alleen voor de herkenning, maar ook zeker voor een betere vindbaarheid. Hou het kort, maar krachtig. Je kunt hier zelf kiezen in wat voor stijl je dit doet. Bijvoorbeeld alleen een aantal steekwoorden of zet jij het liever in een aantal korte zinnen neer? Hier ben je helemaal vrij in! Hou ook hier rekening met het maximaal aantal karakters. 

 

4. Promoot je website

Vergeet niet om je website te vernoemen op je social media account. Het verschilt waar je dit plaatst en het is daardoor in sommige gevallen makkelijk over het hoofd te zien. Belangrijk dus om niet te vergeten. Soms is het nodig om je website te verifiëren, maar in de meeste gevallen is het toevoegen van de URL voldoende. 

 

5. Geef het een persoonlijke twist

Bij verschillende social media kanalen is het mogelijk om zelf (voor een gedeelte) te kiezen hoe jouw pagina er uitziet. Zo kun je bij Facebook kiezen welke onderdelen jij in de rechterkolom wil hebben staan en ook bij Pinterest kun je zelf voor een groot gedeelte de lay-out van je pagina kiezen. Een leuke manier om jezelf te onderscheiden. 

 

6. Maak gebruik van extra’s

Je introductiebericht vastzetten? Of een call-to-action knop op Facebook? Op veel social media netwerken zijn er allerlei extra’s aanwezig die jij kunt gebruiken om je pagina nog meer in the picture te zetten. Bij het kiezen van de sociale netwerken die je gaat inzetten ben je deze features waarschijnlijk al tegen gekomen. Vergeet ze dan ook zeker niet te gebruiken. 

 

7. Stop de bergen e-mails

Heb jij je account aangemaakt, je pagina voorzien van een goede profielfoto, omschrijving en de indeling aangepast? Dan ben je nog één stap verwijderd voordat je echt aan de slag kan gaan. Namelijk het bekijken van de instellingen. Staat je pagina niet per ongeluk op privé? Hoe vaak krijg je updates via e-mail? Pas het indien nodig aan. 

 

8. Volg en gevolgd worden

Nu gaat het echte werk beginnen. Bij het opzetten van je pagina zullen de meeste social media netwerken je al de nodige suggesties doen voor pagina’s die jij mogelijk wilt volgen. Misschien heb je hier al de nodige leuke accounts tussen gezien, volg deze dan zeker! Vind jij het lastig om te bepalen? Kijk dan eens naar de pagina’s van concurrenten. Wie volgen zij en door wie worden ze gevolgd? Hier kun je al de nodige inspiratie opdoen. Het is verstandig om een goed beeld te hebben van wie je doelgroep is en waar zij zich bevinden op social media. Nu moet jij er nog voor zorgen dat zij jou ook kunnen vinden! 

 

9. Verspreid het nieuws

Er zijn verschillende manieren om (meer) volgers te krijgen (hierover later meer!). Een van de manieren is om je pagina te promoten. Denk aan het inzetten van advertenties, maar ook mond-tot-mond reclame of bijvoorbeeld via de (digitale) nieuwsbrief. Zo bouw je die eerste groep volgers makkelijk op en die kun je vervolgens door een goede content verder uitbouwen. 

 

10. Plaats je eerste bericht

Je bent zo ver! Je account is aangemaakt en je kunt er mee aan de slag. Het wordt tijd om je eerste bericht de wereld in te zenden. Al vaak heb ik de vraag gekregen wat er in zo’n bericht moet staan. Maak je hier niet te druk om. Vind je het echt lastig? Kies dan een van de volgende onderwerpen:

– Stel jezelf voor. 

– Haak in op een trending topic. 

– Laat zien wat jou onderscheidt van de rest. 

Na het plaatsen van je bericht ga je echt aan de slag met social media. In de volgende blogpost lees je meer over het plaatsen van goede content!

 

Meer weten over het opzetten van een goede social media pagina? Laat een reactie achter of neem contact op. 

 

Social Media Express

 

 

 

1Posts