Social Media Express
Portfolio
Social media

Social Media 101: de sociale netwerken

02 jun Social Media 101: de sociale netwerken

Iets later dan verwacht (door een vervroegde verhuizing) maar hier is dan de tweede post in de Social Media 101 serie van Social Media Express.

De vorige keer vertelde ik over hoe jij in 4 simpele stappen de doelstellingen kunt bepalen die jij wilt gaan bereiken met het inzetten van social media. Deze week ga ik het hebben over hoe jij een keuze kunt maken uit de vele sociale netwerken die er zijn.


Deze blogpost is voor:

  • ondernemers die op het punt staat om social media in te zetten voor hun bedrijf.
  • ondernemers die twijfelen of zij wel de juiste sociale netwerken gebruiken.
  • ondernemers die nieuwe sociale netwerken willen gaan inzetten.

 

De meeste ondernemers zijn wel bekend met de grote netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn en misschien maak jij gebruik van bijvoorbeeld Instagram of Pinterest. Er zijn echter nog een heleboel andere mogelijkheden op dit gebied.

Bij het bepalen van de netwerken die je in gaat zetten is het verstandig om te letten op de volgende zaken:

Doelstellingen: de doelen die je wilt behalen zijn belangrijk bij het bepalen van de netwerken die je gaat inzetten. 

Facebook biedt veel mogelijkheden op het gebied van advertenties, terwijl Twitter juist veel fijner te gebruiken is als klantenservice.

Volgers: zitten je volgers al op social media en waar?

Voor je met social media begint is het belangrijk om te bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Lijkt Instagram jou leuk om te gebruiken, maar zit jouw doelgroep op Pinterest. Dan kan het slim zijn om toch voor de laatste te kiezen.

Tijd: iedere ondernemer heeft het druk en wil zijn of haar tijd zo efficiënt mogelijk inzetten. 

Sommige sociale netwerken nemen meer tijd in dan anderen. Het schrijven van een blogpost op Tumblr duurt langer dan een korte tweet. Je moet echter wel meer tweets sturen om dezelfde kennis te delen.

Welke social media netwerken je gaat gebruiken en hoe jij deze drie punten gaat invullen, dat verschilt natuurlijk per bedrijf. Je wilt waarschijnlijk zo snel mogelijk beginnen met het inzetten van social media, maar het nadenken over de netwerken die jij specifiek wilt gebruiken en waarom zal je op een later moment veel tijd besparen. Ik raad je dus zeker aan om die tijd nu te nemen en dan in een keer goed aan de slag te kunnen! Neem de tijd om te kijken wat de  social media je te bieden heeft. Stop niet bij Facebook en Twitter, maar kijk ook eens naar minder bekende netwerken.

 

Hoe bepaal je welke sociale netwerken jij gaat inzetten?

Begin met het concreet maken van de drie punten die ik hierboven genoemd heb.

Aan de hand van de vorige post heb je je doelstellingen bepaald die jij met het inzetten van social media wilt behalen. Aan de hand hiervan kies je de sociale netwerken uit.


Wil jij je naamsbekendheid vergroten? Kies dan voor een social media platform waarop berichten makkelijk gedeeld kunnen worden. Facebook en Twitter kun je hier goed voor gebruiken, maar bijvoorbeeld ook Pinterest of Google+.

Liever je vaste klantenkring uitbreiden? Zet het netwerk in wat jouw klanten dichterbij jou brengt. Denk bijvoorbeeld aan een blog zoals Tumblr. Of geef ze een kijkje in de keuken door Snapchat in te zetten. Wees niet bang om te vernieuwen en je klanten te voorzien van de kennis die je hebt!


 

Heb jij geen idee welke sociale netwerken je wel en niet wilt gaan inzetten? Onderzoek dan eerst waar jouw doelgroep zich bevindt op social media. Het kan natuurlijk zo zijn dat zij niet op de platforms zitten waar jij je oog op hebt. Je kunt aan de hand van al deze punten je keuze laten bepalen. Uiteindelijk is het het belangrijkst dat je je klanten kunt bereiken en dat zij jou kunnen vinden.

Het derde punt dat belangrijk is voor het bepalen van de netwerken die je gaat inzetten is tijd. Niet iedere ondernemer wil dagenlang bezig zijn met social media. Het is dus van belang dat je dit ook bekijkt. Hou er wel rekening mee dat het inzetten van alle social media tijd inneemt. Met een keer per week een uurtje zul je niet veel succes behalen op dit gebied. Neem hier iedere dag even de tijd voor, maar bewaak die tijd ook goed. Uiteindelijk ben je er zelf bij hoeveel tijd je besteed op social media. Zorg dat je hier een duidelijk idee over hebt en hou je hier aan.

Heb jij deze drie punten allemaal op een rijtje? Dan wordt het tijd om de social media netwerken eens nader te bekijken. Anno 2015 zijn er eindeloos veel netwerken. Bijvoorbeeld: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Instagram, Pinterest, YouTube, Tumblr en Snapchat. Vergeet ook niet om te kijken naar netwerken die specifiek in jouw vakgebied liggen.

Wil jij meer weten over de bovengenoemde sociale netwerken? Hou dan deze blog in de gaten! 

 


Social Media Tip:

Kijk eens hoe jouw concurrenten social media gebruiken. Hier kun je veel van leren.


 

Belangrijke punten bij het bekijken van een sociale netwerk

Hoeveel mensen maken er gebruik van en zit jouw doelgroep daartussen?

Wat voor soort berichten kun je er plaatsen?

Hoe kun jij dit social media platform inzetten?

Hoeveel tijd denk je kwijt te zijn als je van dit netwerk gebruik gaat maken?

Veel dingen zijn echter ook specifiek voor iedere ondernemer. Kijk dus voornamelijk zelf wat belangrijk  is voor jou en jouw bedrijf. Aan de hand daarvan kun je besluiten of een sociaal netwerk wel of niet past binnen je strategie.

 

Over welk sociaal netwerk wil jij meer weten? Laat een berichtje achter of neem contact op. 

 

Social Media Express

 

 

 

Geen posts