Social Media Express
Portfolio
Social media

22 jun Wat plaats je op social media?

Content is everything

 

Als je begint met het inzetten van social media dan weet je dat het echte werk pas begint na het opzetten van de pagina. Het wordt nu tijd om volgers te krijgen en dat doe je met name door het plaatsen van goede content. Niet alleen krijg je dan meer volgers, maar je raakt ze ook niet zo snel meer kwijt als de berichten die je plaatst van een goed niveau zijn. Wil je meer weten over het krijgen van (meer) volgers? Later deze week verschijnt daar een artikel over op de blog!

 

Als ondernemer weet je natuurlijk dat een prospect of klant uit verschillende hoeken kunnen komen. Via je netwerk bijvoorbeeld, maar ook via je website of social media. Het is dus belangrijk dat mensen je weten te vinden. Hoe vaak twijfel jij, persoonlijk of zakelijk, of je een product of dienst wel wilt afnemen, maar wil je wel van op de hoogte blijven van het bedrijf? Wanneer je dat bedrijf dan volgt op social media blijf je altijd op de hoogte. Andersom werkt dit natuurlijk ook. Heb je iets gekocht bij een bedrijf en wil je meer weten? Dan volg je ze op social media!

 

Bij het bepalen van de content die jij op jouw social media gaat plaatsen is het belangrijk om te weten welke doelen je wilt behalen. Eerder in deze serie is dat al aan de orde gekomen. Verkoop jij een product en/of dienst? Dan wil je hiervoor natuurlijk reclame maken op social media, maar hier moet niet de nadruk op liggen. Het is belangrijk om de 70-20-10 regel in gedachten te houden bij het opstellen van je content.


 Social tip

Zet (een deel van) je content klaar voor de komende weken. Dit kun je online plaatsenin een tool of in een (online) document bewaren. Niet alleen handig omdat je er zo minder tijd mee kwijt bent, maar ook omdat je dan een overzicht hebt van de berichten die je gaat plaatsen.


 

70-20-10 regel

 

70-20-10

 

70 % Inhoudelijk:

Onder deze noemer geef je je volgers informatie waar zij iets aan hebben die met jouw product en/of dienst te maken heeft. Met deze berichten verkoop je dus niet, maar laat je wel jouw expertise zien in het vakgebied. Dit is een goede mogelijkheid om te laten zien wat jij in huis hebt.

 

20% Vermaak:

Natuurlijk willen je volgers meer dan alleen maar informatie. 20% van je content is dan ook gericht op vermaak. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat je allerlei grappen en grollen moet vertellen, maar maak deze content iets luchtiger. Je kunt hierbij ook eens inspelen op (actuele) zaken die minder met jouw vakgebied te maken hebben.

 

10% Reclame:

Je zit natuurlijk met een doel (of misschien wel meer dan een) op social media en een van die doelen zal voor de meeste ondernemers het verkopen van hun product en/of dienst zijn. Als je een advertentie (online of offline) maakt dan leg je de nadruk op verkopen. Dat is tenslotte ook waar een advertentie in eerste instantie voor bedoeld is. Bij social media is het echter belangrijk om rekening te houden met het social aspect. Richt je dus maar voor 10% van je post op directe reclame. Dan zit je veilig.

 

Variation is key

Met de content die jij gaat plaatsen op social media kun je natuurlijk alle kanten op. Dit is helemaal afhankelijk van het vakgebied waar jij in zit en wat je doelen zijn op social media. Het is dus lastig om te zeggen wat je precies moet doen. Jij kent jouw bedrijf en je vakgebied het beste, speel hier dus op in! Wees daarnaast niet bang om verschillende dingen uit te proberen. Kijk hoe je volgers op bepaalde berichten reageren. Je kunt altijd besluiten om niet meer zulk soort berichten te plaatsen.

 

Soorten berichten waar je aan kunt denken bij het opstellen van je content:

  • Terugkerende thema’s
  • Inspiratie op basis van jouw product/dienst
  • Sneak peaks
  • Repost content van andere gebruikers
  • Stel vragen
  • (Win)acties
  • Speel in op actuele zaken
  • Geef tips & tricks
  • Toon de persoonlijke kant van het bedrijf

Social tip

Plaats altijd content waar jezelf achter staat. Is er een bepaalde trend op social media waar jij van denkt dat je er aan mee moet doen, maar voel je je hier niet helemaal prettig bij? Doe het dan niet. Niet alleen je volgers moeten blij worden van je tijdlijn!



Opvallende content

Wanneer je aan de slag gaat met social media dan zal je snel opvallen dat je bij lange na niet de enige bent die dit doet. Niet alleen vind je op de sociale netwerken zowel oneindig veel particulieren als bedrijven, maar ook binnen je eigen vakgebied ben je waarschijnlijk niet de enige. Het is dus noodzaak om op te vallen tussen al die andere berichten. Maar hoe doe je dit? Ten eerste door unieke content te plaatsen. Dit kan al simpelweg door een goed bericht op social media te plaatsen, maar ook door bijvoorbeeld op actuele gebeurtenissen in te haken of door een leuke (win)actie te houden. Een andere manier om je content op te laten vallen tussen alle berichten die op social media geplaatst worden is door gebruik te maken van visuals. Afbeeldingen, video’s en sindskort is het op verschillende netwerken ook mogelijk om GIFs te gebruiken. Maak hier dan ook zeker gebruik van! Later in de serie wijdt ik hier een heel artikel aan.

 

Vind jij het lastig om te bepalen welke content je kunt plaatsen? Laat een reactie achter of neem contact op. 

Social Media Express

 

 

 

Geen posts